Coloquio de Física | Rare events in a system of mutually coupled lasers

Los jueves a las 12:30 p.m. tienen lugar los coloquios de la Sección Física PUCP, dirigidos a profesores y estudiantes de Física y disciplinas afines de todos los niveles (EE.GG.CC., Facultad, maestría y doctorado), tanto de dentro como fuera de la PUCP. En cada sesión, un experto en un tema de Física (o de una disciplina afín) brinda una presentación sobre el tema en el que ha venido trabajando.

Puede encontrar el cronograma de las charlas y los vídeos de coloquios anteriores en el sitio web de Conferencias de la Sección Física PUCP. Los coloquios se transmiten en vivo, a través de EnVivo PUCP.

El ingreso es libre para miembros de la comunidad PUCP y para visitantes externos.

Para el coloquio extraordinario del jueves 24 de mayo, a las 4:30 p.m., el tema será “Rare events in a system of mutually coupled lasers”, por Carlos Pando, de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México.

Resumen

We present a study for a laser system consisting of two coupled laser oscillators, each of which shows mixed-mode oscillations and chaos when uncoupled. The type of coupling, incoherent laser interaction (unidirectional or bidirectional), is an example of inhibitory nonlinear coupling, which typically arises in neurons. We have carried out extensive numerical bifurcation analysis and numerical simulations to show that for small enough coupling, well below the synchronization threshold, the onset of certain resonances in a symmetric configuration induces a type of rare events characterized by a very small amplitude. For an asymmetric configuration, we observe extreme rare events (rogue waves), which occur near an in-phase Hopf bifurcation. In both configurations, the rate of these rare events can be tuned by changing the coupling strength.

• Sección Física