Coloquio de Física | Development of advanced semiconductor materials and devices for next-generation photovoltaics: opportunities and challenges

Los jueves a las 12:30 p.m. tienen lugar los coloquios de la Sección Física PUCP, dirigidos a profesores y estudiantes de Física y disciplinas afines de todos los niveles (EE.GG.CC., Facultad, maestría y doctorado), tanto de dentro como fuera de la PUCP. En cada sesión, un experto en un tema de Física (o de una disciplina afín) brinda una presentación sobre el tema en el que ha venido trabajando.

Puede encontrar el cronograma de las charlas del semestre 2018-1 y los vídeos de coloquios anteriores en el sitio web de Conferencias de la Sección Física PUCP. Los coloquios se transmiten en vivo, a través de EnVivo PUCP.

El ingreso es libre para miembros de la comunidad PUCP y para visitantes externos.

Para el coloquio extraordinario del jueves 12 de julio, el tema será “Development of advanced semiconductor materials and devices for next-generation photovoltaics: opportunities and challenges”, por Mohamed Henini, profesor de la Universidad de Nottingham, Reino Unido.

Resumen

Solar cells are made of semiconductor materials that convert energy from the Sun directly into electrical energy. Sunlight consists of a spectrum of different wavelengths of light, each corresponding to a different energy level. Semiconductor materials can only convert sunlight of specific wavelengths and energy into electrical energy. Remaining energy from the Sun is lost. Existing semiconductors cannot utilise the entire spectrum distribution of sunlight. The strategy to increase the efficiency of solar cells is to use semiconductors optimised for different wavelength ranges of the spectrum. Existing “three junction” solar cells are capable of converting sunlight from three regions of the spectrum into electrical energy. There is a great interest worldwide in developing innovative semiconductor materials capable of converting sunlight from a fourth specific portion of the solar spectrum into electrical energy. In this talk, I will give an overview of the principles of solar cells, the properties of semiconductors suitable for solar cells, and some selected recent achievements in III-V solar cells.

• Sección Física