Coloquio de Física | High-efficiency solar cells: from silicon heterojunctions to perovskite/silicon tandems

Los jueves a las 12:30 p.m. tienen lugar los coloquios de la Sección Física PUCP, dirigidos a profesores y estudiantes de Física y disciplinas afines de todos los niveles (EE.GG.CC., Facultad, maestría y doctorado), tanto de dentro como fuera de la PUCP. En cada sesión, un experto en un tema de Física (o de una disciplina afín) brinda una presentación sobre el tema en el que ha venido trabajando.

Puede encontrar el cronograma de las charlas del semestre 2017-1 y los vídeos de coloquios anteriores en el sitio web de Conferencias de la Sección Física PUCP. Los coloquios se transmiten en vivo, a través de EnVivo PUCP.

El ingreso es libre para miembros de la comunidad PUCP y para visitantes externos; basta con que estos últimos registren previamente sus datos en línea una sola vez para ingresar a todos los coloquios del año 2017.

Para el coloquio del jueves 30 de marzo, el tema será “High-efficiency solar cells: from silicon heterojunctions to perovskite/silicon tandems”, por Lars Korte, investigador del Helmholtz-Zentrum Berlin, Institute for Silicon Photovoltaics, de Alemania.

Resumen

Photovoltaics (PV) is already one of the most important sources of renewable energy, and has seen dramatic cost reductions over the last years. With a market share of ~90%, silicon solar cells are the dominant PV technology. In this context, I will present Helmholtz-Zentrum Berlin’s contributions to two silicon-based high-efficiency solar cell technologies: amorphous/crystalline silicon heterojunction (SHJ) solar cells, and perovskite/SHJ tandem cells. While silicon heterojunction cells are a mature technology and already in production, perovskite/SHJ tandem solar cells are a very recent concept (first results are from 2015) to overcome the theoretical efficiency limit of single junction cells. Here, a second solar cell based on organic-inorganic perovskite materials and their contacts is processed directly on the silicon bottom cell. These tandem cells thus offer an inexpensive option to significantly boost state-of-the-art silicon single junction cells. I will discuss the challenges of developing and optimizing materials and devices. Furthermore, I will show in a few selected examples how advanced analytics and numerical simulations can be used to relate basic materials properties to parameters of the final PV device.

• Sección Física