Coloquio de Física | Bell inequalities and the downfall of reality

Los jueves a las 12:30 p.m. tienen lugar los coloquios de la Sección Física PUCP, dirigidos a profesores y estudiantes de Física y disciplinas afines de todos los niveles (EE.GG.CC., Facultad, maestría y doctorado), tanto de dentro como fuera de la PUCP. En cada sesión, un experto en un tema de Física (o de una disciplina afín) brinda una presentación sobre el tema en el que ha venido trabajando.

Puede encontrar el cronograma de las charlas del semestre 2016-1 y los vídeos de coloquios anteriores en el sitio web de Conferencias de la Sección Física PUCP. Los coloquios se transmiten en vivo, a través de EnVivo PUCP.

El ingreso es libre para miembros de la comunidad PUCP y para visitantes externos; basta con que estos últimos registren previamente sus datos en línea una sola vez para ingresar a todos los coloquios del año 2016.

Para el coloquio extraordinario del martes 21 de junio, a las 11 a.m., el tema será “Bell inequalities and the downfall of reality”, a cargo del Prof. Joseph H. Eberly, Department of Physics & Astronomy, University of Rochester, EE.UU.

La charla será en inglés.

Resumen

Einstein’s firm belief in physical reality was expressed in a 1935 paper, the last important one in his career. Although it prompted Schrödinger to invent his celebrated Cat, the paper was at first largely ignored. Still, it led to a 40-year chain of contributions to the current understanding of quantum theory. Even now, however, not all active physicists agree about the correct understanding of the distinction between Einstein’s reality and the kind of reality that is available via quantum theory. A set of so-called Bell Inequalities, proven by John Bell in the 1960s, play a role in almost all discussions of the quantum-classical boundary zone (if there is such a zone).

The talk will focus on simple examples of Bell Inequalities and their consequences in a model of some simple optical laboratory tests. These were invented and carried out by John Clauser in 1972 and were followed and extended by Alain Aspect in 1982. The tests became famous because one can say that they show photons to be immune to Bell’s mathematically rigorous proof.